Dobra reklama nie musi kosztować milionów – tani marketing
Gdy mowa o najlepszych i najskuteczniejszych kampaniach promocyjnych, większość osób od razu wyobraża sobie ogromne kwoty, który były wydane na reklamy w telewizji, radiu i internecie. Jednak aktualnie konsumenci mają przesyt takich treści i doceniają inne strategie marketingowe. Jedną z nich jest wręczanie klientom darmowych gadżetów, takich jak długopisy z nadrukiem – dzięki temu można zyskać więcej, płacąc mniej.
Ile powinien kosztować marketing?
Budżet marketingowy odnosi się do wszystkich kosztów związanych z promowaniem marki, w tym do reklam, public relations, Google AdWords, mediów społecznościowych, a nawet szkoleń dla pracowników z zakresu komunikowania się z klientami. Wg specjalistów ds. rozwoju firm z Harvardu na wszystkie te działania powinno się przeznaczać 5% swoich miesięcznych przychodów.
Oczywiście należy tu uwzględnić zmiany na rynku, wydarzenia sezonowe czy reagowanie na potrzeby klientów. Inwestując np. w wysokiej jakości produkty reklamowe jednorazowe, wydatki będą większe, jednak dobre długopisy reklamowe będzie można rozdawać przez długi czas. Podobnie rzecz się ma ze stroną internetową – nie warto na niej oszczędzać, gdyż jest to narzędzie generujące długofalowe zyski.
Produkty reklamowe – drogie czy tanie?
Wiele osób utożsamia cenę danego produktu z jego jakością. I tak jak w niektórych przypadkach rzeczywiście ma to sens, tak już długopisy reklamowe zdają się wyłamywać z tej reguły. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się współpracować z rzetelną i profesjonalną firmą, to zarówno modele za kilkanaście groszy, jak i te za złotówkę, będą wykonane w jak najlepszy sposób. Cena dotyczy w takim przypadku użytego materiału (plastik jest tańszy niż metal, brak skuwki obniża koszty itd.), a nie ogólnej jakości.
Zdając sobie sprawę z tego, że i droższe, i tańsze długopisy mogą być takim samym poziomie, warto zastanowić się na tym, które z nich będą odpowiednie dla danej firmy. Trzeba tu wziąć pod uwagę takie aspekty jak:
- branża, w której działa firma,
- ogólny styl przedsiębiorstwa,
- rodzaj oferowanego asortymentu,
- grupa docelowa,
- ilość obsługiwanych klientów,
- wcześniej stosowane formy reklamy,
- cele marketingowe.
Należy również zastanowić się nad tym, ile długopisów faktycznie ma szansę trafić do rąk konsumentów. Jeśli chce się je rozdawać w lokalnej placówce, to nie trzeba od razu decydować się na ogromne ilości. Z kolei jeśli będą one dodawane do każdego zakupu w obleganym sklepie on-line, to warto zainwestować w większe zamówienie.
Ile faktycznie będzie to kosztować?
Dobry długopis reklamowy musi przejść długą drogę, zanim trafi do konkretnej firmy. Najpierw powstaje jego projekt, następnie prototyp, a później sprawdza się działanie mechanizmów. Zatwierdzone modele są produkowane w specjalistycznych przedsiębiorstwach, w których dokonuje się kolejnych kontroli jakości. „Puste” długopisy wysyła się dopiero do firm, które zajmują się nadrukami lub grawerami.
Biorąc pod uwagę ten dość skomplikowany cykl, cena długopisów reklamowych jest naprawdę korzystna. Przy dużych zamówieniach koszt jest liczony w granicach 0,30-0,40 zł za sztukę i to bez rabatów czy promocji, które potrafią obniżyć cenę nawet o 50%. Mało która forma promocji jest tak łaskawa dla budżetu, a jednocześnie generuje tak pozytywne wrażenia wśród klientów.